Vrienden.. - Reisverslag uit Castelldefels, Spanje van Jessica - WaarBenJij.nu Vrienden.. - Reisverslag uit Castelldefels, Spanje van Jessica - WaarBenJij.nu

Vrienden..

Door: Jssc

Blijf op de hoogte en volg Jessica

17 Juli 2010 | Spanje, Castelldefels

Lieve schatjes in Nederland (& ook diegene die lekker op vakantie zijn),


Het is weer weekend en dit weekend heb ik het rijk lekker voor mij alleen,
De familie is naar Disneyland parijs en komen Zondag avond weer terug.


Van te voren leek dit een super leuk weekend te worden, maar gisteren leek alles in de soep te lopen..

Want ik had namelijk afgesproken met Alberto (een jongen die ik 3 jaar geleden heb leren kennen op een camping in Cambrils, vorig jaar heb ik hem weer gezien in Lloret de Mar. We hebben ook veel contact via msn & hij woont in Barcelona..ook heeft hij familie in Nederland wonen) maar die kon dit weekend niet, hij moest zijn ouders helpen opbouwen op de camping waar wij elkaar hebben ontmoet, hij baalde heel erg..ik ook, in eerste instantie dacht ik dat het een smoes was (omdat het allemaal zo vlak van te voren was). Nu denk ik dat niet meer. Hij wil me nu woensdag zien en/of aankomend weekend. Lijkt me wel weer gezellig, kan het goed met hem vinden, veel lol samen, maar kunnen ook serieuze gesprekken hebben. Erg fijn om zo’n vriend hier te hebben die je al een beetje kent. Ook heb ik vanavond afgesproken met een Zweeds meisje, maar die deed ook ineens heel vreemd. Ze was met een jongen en ik moest maar ergens in Barcelona komen (in the middle of nowhere) waar ik het helemaal niet ken, heb haar ook nog nooit ontmoet.. Voor een eerste keer vind ik dit een beetje vervelend. Want wie zegt dat ze wel echt komt opdagen (in het ergste geval). We hadden in eerste instantie gewoon hier in Castelldefels afgesproken omdat ze hier vlakbij woont. Maarja, jongens gaan blijkbaar voor hè ;)! Best lastig om in het begin vrienden te maken! Aankomende week ga ik 's avonds een keer een drankje doen met een Nederlands meisje. :)

Gisteren vertrok de familie gelijk na de zomerschool van Anton (dus om 13u.) naar Disney! Na dat ik het ontbijt had gemaakt & zijn rugzakje had ingepakt (rond 8u.). kon ik weer lekker even in bed liggen, had ik ook wel nodig. Best moe van de eerste twee weken hier, nou ja..bijna 2 weken dan! Na het slapen heb ik even lekker de boel hier opgeruimd, achter skype gekropen en gekletst!

Nadat de warmste uurtjes hier voorbij waren ben ik het centrum in gelopen, ik moest nog 2 dvd’s voor hun inleveren en boodschapjes voor mezelf doen. Nou, dat was nog een hele opgave! Eerst wilde ik het centrum helemaal niet in, omdat ik een dipje had..de dingen zaten een beetje tegen & je hebt dan niet even iemand waar je mee kan knuffelen of tegen aan kan praten (ja op skype). Toch alle moed verzameld & het centrum in gegaan, dacht nog: ahh ik doe wel even snel boodschappen en lever die dvd’s snel in dan kan ik lekker gaan eten. Helaas bleek dat niet zo gemakkelijk, heb ongeveer een uur lopen zoeken naar die dvd winkel, zag wel een andere, maar daar moest ik natuurlijk niet zijn! Ondertussen kwam ik wel een supermarkt tegen dus snel even boodschapjes gedaan & verder zoeken. Had in de winkel al gevraagd waar de straat was, maar natuurlijk spreken ze geen Engels! Mm, dan maar even google maps proberen, nee hoor..doet het niet! Hmm, dan papa maar even opbellen. “ja hai pap, kun jij even op google die en die straat opzoeken?” Dat wou hij wel. Liep nog een beetje verder rond wachtend op het telefoontje & ineens zie ik daar in de verte ‘Cinebank’ helemaal blij loop ik er snel heen en lever ik de dvd’s in, was zo gepiept. Daarna pap op gebeld dat ik het al had gevonden, hij moest erg lachen dat ik hem op bel om vanuit Nederland de weg in Spanje te vinden. Achteraf gezien kon ik er ook om lachen! Sowieso onder het zoeken was ik vrolijk (gek hè?) was alleen bang dat ik het misschien niet voor sluitingstijd zou gaan vinden. Heb er wel een kapotte hak aan over gehouden, stuk vel is eraf geschuurd. Ondanks dat was ik toch vrolijk! Wat moet je dus doen als je een dip hebt?! Ga dvd’s wegbrengen, haha! (en wat blijkt later, het was vlakbij huis)

Thuis aangekomen wou ik mn pizza in de oven doen, mm lekker met tonijn, krijg ik de oven niet aan! Haha wat een gedoe..na een tijdje proberen kreeg ik hem toch aan. En nog steeds was ik vrolijk!


De nu al gewilde ‘WEETJES’!

- Hier in Spanje begroeten ze iedereen de eerste keer met een hand en 2 kussen, Wel apart. Je kent ze niet en gelijk 2 kussen (nou ja voor mij deden ze er wel 3 ;)).

- Ze eten hier ‘s morgens brood, tussen door iets, ‘s middags rond 15u eten ze warm en rond 18 uur weer iets tussendoor & bij ons eten we rond half 8 weer brood. Andere mensen met grotere kinderen eten vaak pas rond 21u en ook vaak dan weer warm! (Heerlijk 2x per dag warm eten, vooral omdat ik niet zo’n broodfan ben. Helaas eten wij dus niet 2x warm). (P.s. geen land voor jou mam, brood liefhebster ;)!)

- Ze hebben hier geen otto’s/ kliko’s per gezin, ze moeten de zakjes (klein formaat) naar verschillende afvalbakken brengen: plastic/afval/glas. Zo krijg je nog wat beweging hè, sowieso met de heuvels hier! (niet dat ik dat niet krijg maar voor de luie mensen onder de Spanjaarden :P)

- Catalanen praten Catalaans en niet veel Spaans, word moeilijk Spaans leren voor mij hier. Haha, ze spreken het wel beide..maar onder elkaar liever Catalaans.

- Veel Spanjaarden helpen je eerder als je probeert Spaans te praten, dan dat je gelijk Engels praat. Ze hebben meer respect voor je als je probeert. Ze willen je dan ook wel verder helpen in het Engels.

- Hier in Castelldefels praten weinig mensen Engels omdat het hier niet erg toeristisch is,
In Barcelona en Sitges praten ze wel meer Engels (word gauw beter Spaans leren voor mij dus)!


O ja.. voor ik het vergeet, afgelopen Zondag 11 juli 2010 was de WK finale Nederland - Spanje, jullie hebben dat waarschijnlijk al lang uit je geheugen gewist maar ik wil toch nog even vertellen hoe het hier was! Eerst zou ik moeten oppassen op Anton en zou ik de finale kijken samen met pap via skype. Maar nadat de familie terug kwam van een dagje weg met vrienden was Eva te moe om nog uit te gaan & vroeg ze of ik nog mee wilde naar Pablo Español waar allemaal Nederlanders 1500 ongeveer, afgeschermd van de Spanjaarden de finale konden kijken. Dat wil ik wel, dacht ik! Dus snel omkleden, he ships..geen oranje shirtje, nou ja dan maar met een paar oranje bloemen erop, beessie mee en snel naar de auto. Alex had nog wel een oranje sjawl voor me, die ook om. We gingen verder met de trein, want als Spanje zou winnen, zei alex, zouden alle wegen vol zitten met auto’s en Spanjaarden. In de trein was het nog vrij rustig, wel werden we aangekeken door veel mensen. Richting de metro werd het erger. Groep jongeren begon al España en alles te roepen, met Spaanse vlag voor ons te wapperen, we waren echt in de minderheid! Eenmaal aangekomen, moesten we eerst een plein over met 125.000 Spanjaarden. WOUW wat een mooi gezicht! (hebben jullie misschien wel gezien op televisie). Ze waren allemaal wel vriendelijk wel in de ‘Spanje’ stemming natuurlijk. In pablo español was het al aardig vol met Nederlanders (zie foto’s: http://picasaweb.google.nl/112082914122854048433/1BarcelonaCastelldefels?authkey=Gv1sRgCKj09_nKgu_pjQE&feat=directlink# )
Wat een spannende wedstrijd, jeetje! Jammer dat we hebben verloren!

Na de wedstrijd zagen we er al tegen op om door de Spaanse mensen massa te moeten (ik vond het niet zo erg, wou het wel zien. Maar was niet verstandig volgens de beveiliging) Dus wij via een sluiproute richting station. Metro was ook geen goed plan, want dat zou bomvol met Spanjaarden zitten! Dan maar met de bus. Wij wachten aan een grote straat, allemaal auto’s met Spaanse vlaggen langs rijden en toeteren naar elkaar, op scooters, uit auto’s hangen. Erg leuk gezicht! In de bus werden we ineens aan de kant gehaald door politie: “ja jullie kunnen Castelldefels niet in, want alles is daar afgesloten” wij hadden al zoiets van, benieuwd wat er dan allemaal is! Vlak bij Castelldefels, stopt de bus, wij uitstappen en stuk lopen. We zien dat de weg af is gesloten met politie, maar verder niets? Mmm, moeten we hiervoor uitstappen? Als we iets verder lopen horen we al meer lawaai.. En ja hoor daar staan ze allemaal, dansen op straat in lantaarnpalen klimmen, zingen, schreeuwen, lachen, vuurwerk afsteken. SUPER VET om te zien (sorry Nederland). Hele straat vol (bij mn foto’s zie je foto’s van Spanjaarden feestend maar dat was niet hier in Castelldefels!). Alex had voor zijn veiligheid in Barcelona al zijn oranje t-shirt uit gedaan (niet dat de Spanjaarden gewelddadig waren of zo, maar dan had je geen last van geschreeuw en geouwehoer) ik blij dat ik een wit shirtje had met roze en oranje bloemen! Had dit niet willen missen. Ergens ben ik wel blij dat Nederland niet gewonnen heeft, want als Nederland wint, wil ik natuurlijk in Nederland zijn!!!!

Hmm, denk dat het vanavond geen uitgaan word voor mij. Voel me niet zo lekker (geen dip hoor!) & het Zweedse meisje is nog druk met haar jongen geloof ik!

Pfoe wat een verhaal, dit is wel even genoeg dacht ik zo!
Kijk nog even bij mn foto’s.. vanaf de oranje t-shirtjes tot aan onder, zijn de nieuwe!

Ik ga nu lekker eten koken, heb honger gekregen.
Fijne avond!

Un Beso

  • 17 Juli 2010 - 18:55

    Chris:

    Leuk om het geen allemaal zo van je op de voet te kunnen volgen.

    Mocht November van mij doorgaan een lang weekend Barca (zit nog ff te twijfelen door die gewonnen WK finale van Spain) moeten we maar eens een koffie drinken ergens aldaar, neem aan dat je dan zo ongeveer wel een taal wonder bent in het spaans en je weg overal goed weet te vinden.

    Wel jammer dat hij niet kon dit weekend, je had het er alwel over enzo en volgens mij verheugde je je er ook op. Hopelijk gaat woensdag/weekend as wel door en kunnen jullie elkaar weer zien en ff lekker bij praten enzo

    have fun en geniet van je zwembad he ;) hihi

    -xxx-

  • 17 Juli 2010 - 19:44

    Jessica :

    Hihi thanks,

    Je gaat toch niet twijfelen over een bestemming omdat, dat land wereldkampioen is geworden ;)?!
    Laat maar weten wat je doet, lijkt me wel gezellie.

    Achja, is ook wel jammer.
    Maar vond het uiteindelijk wel lekker relaxed!
    Zie hem wel een andere keer weer. komt goed!

    Dankjewel ;) xxx

  • 17 Juli 2010 - 21:21

    Silvia:

    hey meis,leuk verslag weer!Ook al heb ik soms al dingen van je gehoord,hier lees ik weer t'complete verhaal.Erg leuk!Heb 't gevoel dat je best op je plek zit,en zelfs (kleine)tegenslagen,zullen je niet snel van je stuk brengen.Toppie!HOU VAN JE!xxxxxxxxxxxxx

  • 17 Juli 2010 - 21:45

    Marlieke:

    Lieve VTOLS!!

    Wat een leuke blog weer :-D! En erg intressant om al die leuke weetjes te mogen lezen :-)!
    Heel veel plezier a.s woensdag en volgend weekend met Alberto..
    Je bent een topper!!!
    Je doet het nog steeds super!!
    Je mag trots op jezelf zijn meissie [L]!!

    Hvjou Meis xxx!! VTOLS voor altijd!

  • 17 Juli 2010 - 23:17

    Annemie:

    hoi Jessi, erg jammer dat je uitgaans avond niet is doorgegaan misschien lukt het met dat nederlandse meisje.
    is wel een spannend verhaal over het voetballen, zo maak je wel wat mee he,
    .
    heel veel groetjes van ons allen.

  • 18 Juli 2010 - 06:43

    Janet:

    Tsja......je hebt van die dagen dan lijkt alles tegen te zitten en dan heb je ook nog niemand bij je die even een arm over je schouder legt of je even een stevige knuffel geeft. Maar je hebt jezelf er weer goed doorheen geslagen Jessica!!!!!Je bent nog niet zo van je stuk te brengen!! Ik ben zo trots op je!!
    Nou meissie, vanuit Hengelo 3 dikke KNUFFELS voor jou,
    liefs, Henry, Janet en Silas

  • 18 Juli 2010 - 15:24

    Pappie:

    Hoi meis,

    Zo zie je maar weer, dat niet alles gaat zo als je zelf zou willen, maar dat komt aankomende week wel goed je zal zien.

    Ja wat een gedoe om een paar dvd's haha, ik zat al op de fiets om te komen helpen zoeken, maar dacht toen hee 60 uur fietsen is wel beetje te voor een paar dvdtjes hihi.
    Maar is allemaal weer opgelost, ook met je oven je hebt lekker warm kunnen eten, prima meis ben trots op je.

    En het WK tja we gunnen het hun voor de komende 4 jaar daarna zijn ze nergens als het nederlandse team komt opstoomen.

    Ik zie weer een leuk verhaal van je tegemoet, ik print ze thuis allemaal uit en maak er een leuk boekje van, voor als je weer thuis bent.

    Fijne dag verder en kussie van pappie. HVJ...

  • 19 Juli 2010 - 09:26

    Papsie:

    Heel mooie foto's kan je zoon palmboom niet even naar Hengelo sturen, wel inpakken graag.

    Kusjes papa

  • 20 Juli 2010 - 13:09

    Scal:

    Woew! You go girl!
    Soms is het wel leuk om een beetje door een onbekend buurtje te dwalen en dingen te zien die je niet was tegen gekomen als je het wel meteen had gevonden, maar dan moet het niet te lang duren natuurlijk ;)

    Hoe was je weekend verder en hoe gaat het met je Catalaans?

    En euh, ik ben blij dat je niet naar die onbekende plek bent gegaan (in the middle of nowhere), je kunt beter eerst op een veilige bekende plek afspreken als het onbekenden zijn toch? :)

    Veel plezier deze week! En tot snel..

    Liefs! Xox

  • 28 Juli 2010 - 10:12

    Paps:

    Je bent er toch maar druk mee, met dat bezoek en die kids.

    Groetjes pappie

  • 04 Augustus 2010 - 13:56

    Ninaaaa:

    klinkt allemaal heel leuk jes! goed naar je zin dus. en goed van je je dat je over je dipje heen komt, hoort er bij maar gewoon wat afleiding zoeken. hoe gaat het met het spaans leren? mis je xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Castelldefels

Jessica

Actief sinds 23 April 2010
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 21971

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 05 December 2017

Rondreis Thailand

05 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Au pair in Castelldefels

Landen bezocht: