Familie warmte - Reisverslag uit Castelldefels, Spanje van Jessica - WaarBenJij.nu Familie warmte - Reisverslag uit Castelldefels, Spanje van Jessica - WaarBenJij.nu

Familie warmte

Door: Jssc

Blijf op de hoogte en volg Jessica

01 December 2010 | Spanje, Castelldefels

Hola a todos,

¿Qué tal? ¡Aquí muy bien!
Het is alweer bijna 2 maand geleden dat ik een blog geschreven heb.
Hoog tijd voor een nieuwe dus! (en EXTRA lang :P )

De vorige keer eindigde ik met dat Gwen zou komen over een weekje,
Inmiddels is zij al langs geweest en Scal ook al!

Woensdag 20 oktober om 18.45 u. zou Gwendolyn aankomen op het vliegveld, ik zat nog in de bus richting vliegveld toen ik een telefoontje van haar kreeg, ze was al geland en heel aangekomen. Alleen was ik er dus nog niet! Was aardig druk op de weg. Eenmaal aangekomen keek ik om me heen, geen Gwendolyn te bekennen! Dus belde ik haar op, ‘ja waar sta je dan?’ ‘ik sta naast zo’n eettentje in het midden’ ik was inmiddels al een rondje om dat eettentje gelopen maar we zagen elkaar niet ‘aan welke kant sta je nu dan?’ ‘nu aan de linkerkant’ En op dat moment zag ik haar staan. (we waren precies langs elkaar heen gelopen, eerst stond zij rechts en ik links en daarna zij links en ik rechts). Het was fijn om haar weer te zien, we vertrokken gelijk richting Castelldefels. Gwen was aangenaam verrast door het lekkere weer (vergeleken met Nederland), ik vond het al aardig fris, haha!

Donderdag moest ik gewoon naar school, Gwen is toen even twee uurtjes Barcelona in gegaan. Lekker winkelen. Nadat ik vrij was scheen het zonnetje heerlijk, we zijn over ‘Rambla de mar’ Gelopen, dat is een lange brug over het water, samen met een klasgenoot van mij. Richting het strand, je ziet ontzettend veel mooie dingen richting ‘rambla de mar’ en strand ‘Barceloneta’ en dat allemaal op loopafstand van mijn school (EOI, Drassanes)!! Mijn school ligt ook aan de beroemde ‘Ramblas’ (we hebben hier trouwens 3 Ramblassen, 1. DE Ramblas, 2. Ramblas Catalunya 3. Ramblas de mar) Aan de ramblas de mar, waar heel veel mensen lekker van het zonnetje op de rand van de brug aan het genieten waren, ligt ook een groot winkelcentrum, daar zijn wij naar binnen gegaan. Even winkels gekeken. Maar aangezien ik altijd om 15u./ 15.15u. Warm eet had ik ontzettende honger, dus besloten we wat te gaan eten. En jullie raden het al, dat werd de MAC! Haha. Echte Nederlanders (+ Indio).Daarna zette we onze tocht door naar strand ‘Barceloneta’ we kwamen langs een ontzettend mooie haven (helaas had mijn camera het begeven, de batterij was leeg). En een oude duikboot. We hebben heerlijk in het zand gerelaxt, er waren zelfs mensen aan het zwemmen, stelletje gekken! In de zomer is dit strand niks aan, het is een klein strand, bom vol met mensen en vooral vol met mensen die je spullen willen stelen! Je ligt boven op elkaar en het water is vies. Maar in Oktober is het dus goed te doen! Na een hele middag met een onverstaanbare Engels sprekende indio(Indiaanse jongen), die het alleen maar over zichzelf heeft, te hebben door gebracht, besloten Gwen en ik om lekker terug naar Castelldefels te gaan.

Vrijdagmiddag en avond moesten we oppassen op Anton aangezien Alex in Zweden was en Eva ‘s morgens weer weg moest voor werk. Dus besloten we Vrijdag ochtend en middag de toerist te gaan uithangen, we gingen namelijk naar ‘Parc Guell’ (van Gaudi, jullie zijn er vast wel een keer geweest of hebben er van gehoord). Nou de weg er naar toe was nog een hele opgave, een flink stuk berg op, en het werd steeds stijler, gelukkig waren er tussendoor ook roltrappen, maar als je slecht te been bent is dit echt geen plek om naar toe te gaan. Boven aangekomen waren we behoorlijk uitgeteld, maar eenmaal in het park, waren we dat al snel vergeten. Wat een mooi uitzicht! (over Barcelona) Het blijft een mooi park en een ‘must see’ als je in Barcelona bent, al het mozaïek en de vormen van de gebouwen wat Gaudi ontwierp. Alleen vond ik het park een beetje dor, hadden ze iets beter bij kunnen houden (of was dat 6 jaar terug ook al? dan was het me toen in ieder geval niet opgevallen). Het is ook best toeristisch, wil je een echt park gevoel krijgen? Ga dan naar ‘Parc Ciutadella’! Daar ben ik met Gwen overigens Zondag ook geweest, het was er drukker dan normaal, maar wel gezellig! Er werden kinderfeestjes gehouden, er zaten mensen te picknicken en er werden veel trucjes gedaan. Met een glazen bol over armen, rug en schouders laten glijden, mensen op een dun lint aan het balanceren (zie foto’s) en jongleren met pionnen. Zondag avond heb ik Gwen mijn favoriete cocktail laten proeven genaamd ‘Bambudha’ ze was gelijk verkocht!

Maar goed, we waren nog helemaal niet bij Zondag aangekomen, Zaterdag zijn we wezen winkelen, al hebben we helemaal niets gekocht, ‘s avonds hebben we het nachtleven in Barcelona onveilig gemaakt, daarvoor hadden we gepland om naar Font Mágica te gaan, maar we kwamen te laat aan (helaas). Toen zijn we maar terug gegaan om lekker te gaan eten bij een goedkoop en goed restaurantje aan ‘ramblas Catalunya’. Daar hebben we heerlijke tapas genuttigd! Daarna zijn we door gegaan naar het barretje waar mam en ik zo gek op waren, namelijk ‘Sinatra’ daar hebben we heerlijk genoten van onze cocktails! (al zat er bij mij een limoen in mijn cocktail met de sticker er nog op, zie foto). Maandag zijn we heerlijk uitgewaaid in Sitges (bijna weg gewaaid). Het zonnetje scheen wel, maar het was erg fris door de wind! Maar dat mocht de pret niet drukken, want Sitges is natuurlijk prachtig!

Woensdag moesten we alweer afscheid nemen, dat blijft een vervelend onderdeel van het in Spanje zijn! Maar heb het weer overleefd en kon gelukkig uitkijken naar het volgende bezoekje van Scarlett en Suzan!

De tijd ging snel voorbij, voor ik het wist waren Scarlett en Suzan Geland in Barcelona, helaas kon ik ze Donderdag avond niet ophalen van het vliegveld, Eva was vliegen en Alex had cursus, dus moest ik oppassen. Maar Vrijdag ochtend ben ik gauw naar Barcelona gegaan om Scarlett & Suzan te zien, we hadden afgesproken bij metro station ‘Liceu’ dat is aan de ramblas waar overigens ook hun Hostel was.
Bij Liceu aangekomen zag ik niemand staan, dus belde ik Scal op, ‘ja we staan bij een theater met een klok boven op het gebouw’ Ik keek om me heen maar zag geen gebouw met klok, dan maar iets verder lopen, ah daar is het gebouw! Al gauw zag ik Scal & Suus ook staan. Erg fijn om haar weer te zien! Vrijdag 5 november was ook de dag dat ik hier precies 4 maanden was en dus Scal ook precies 4 maanden niet gezien had!

We hebben ontzettend veel gedaan (vooral veel gelopen) in 1 weekend, Vrijdag zijn we eerst lekker wezen brunchen, daarna door het oude centrum gelopen van Barcelona ‘(d)el Born’. Natuurlijk heb ik Scarlett en Suzan ook ‘Parc Ciutadella’ laten zien. Ze waren onder de indruk, we hebben er veel leuke foto’s gemaakt. Het was inmiddels tijd geworden om richting Castelldefels te gaan aangezien Anton bijna uit school zou komen. Scal & Suus gingen mee. We hebben even met Anton gespeeld, die helemaal over de toeren was van alle aandacht. Om half 6 hebben we Anton afgezet bij Hockey en zijn we nog even blijven kijken. Alex zou hem gaan ophalen dus was ik lekker vrij, ‘s avonds zijn we heerlijk uit eten geweest, jullie raden het al, TAPAS! Daarna zijn we doorgegaan naar een discotheek (het was al laat) waar ik ons op de gastlijst had gezet zodat we gratis naar binnen konden (anders zou het 20 euro zijn p.p.) Het is een ontzettende leuke en chique discotheek, iedereen moet ook classy gekleed zijn anders kom je er niet in. Scal & Suus waren verbaasd hoe gezellig en classy de discotheek eruit ziet (ik was er al eerder geweest). Er was leuke muziek en een leuke sfeer, maar hoe later het werd, hoe irritanter het mannelijke geslacht werd. Ze werden erg wanhopig en begrepen niet dat na 1 keer afwijzen ze het niet nog een keer hoefden te proberen. Voor het grootste gedeelte was het een top avond!!

Zaterdag zijn we in de ‘Teléferic de Montjuïc’ geweest, dat zijn liften over Barcelona richting ‘Castell de Montjuïc’ wat een fenomenaal uitzicht zeg! Echt genieten, jammer dat het niet wat langer duurt! Eenmaal boven bij het kasteel was het uitzicht ook geweldig, we zijn er wel een paar uur geweest, heerlijk relaxen. Ik werd er rustig van. Behalve toen Scal en ik een foto van onze voeten wouden maken op de rand van de afgrond, jeetje er moest maar een harde wind komen of 1 van ons zal maar uit balans raken dan waren we naar beneden gevallen. Ach, we hebben het overleefd. Ook hebben we een foto gemaakt waar we op een muurtje staan en naast en achter ons is de afgrond (zie foto) ja ja, wat een lefgozers (nooit weer). ‘s Avonds hadden we gepland om naar de magische fontein te gaan, en dit keer wel op tijd! Eenmaal aangekomen was er midden op de weg een beurs gaande. Een man vertelde ons dat de magische fontein KAPOT is. Wat een pech, eerst met Gwen kom je te laat, is het net afgelopen (toen deed ie het nog) ben je een keer op tijd is de fontein kapot! Dus zowel Gwen als Scal hebben de fontein niet gezien. We besloten om alle trappen op te klimmen (alsof we nog niet genoeg gelopen hadden ;) ) Daar was het uitzicht erg mooi, je keek over een deel van Barcelona heen en je zag dus allemaal lampjes omdat het al donker was. Het was wel erg fris die avond. We zijn uit eten geweest bij Sinatra, het was echt zalig! Iedereen was zeer te spreken over haar gerecht(en), Scal vooral over haar hoofdgerecht en ik vooral over mijn toetje, zelden zo’n verrukkelijk toetje gehad! En het is ook niet duur, al ziet het er wel heel chique en duur uit (het was niet voor niets het favoriete stekje van mam & van mij.) Daarna zijn we nog lekker wezen dansen in City Hall, Scarlett was helemaal in haar nopjes, want ze draaiden een muziekstijl waar zij helemaal gek op is!

Scal en Suzan zijn Zondagochtend vroeg opgestaan, na 3 uur slaap te hebben gehad, gingen ze naar de paus kijken, ja want de paus zou ‘La Sagrada familia’ inwijden (zo heet dat toch?). In 2010 zou de kathedraal eindelijk klaar zijn, nou, niet dus. Ze hebben het nu gepland in 2025, Sandra en ik zeiden een tijd terug al tegen elkaar, “hopelijk is de kathedraal af voor wij dood gaan”. Ik besloot om te blijven slapen, aangezien 2 nachten achter elkaar weinig slaap en dan Maandag weer moeten werken me niet zo verstandig leek. Uiteindelijk heb ik wel een filmpje gezien die Suzan had gemaakt met haar camera van de paus, was ik er toch nog een beetje bij ;). We zijn Zondag ook nog naar ‘Sitges’ geweest, het mooie badplaatsje. Daar waren Scal en Suzan ook van onder de indruk, we zagen er ook nog een schattig antiek winkeltje waar de klassieke muziek al op straat te horen was, met geweldig leuke antieke parfum flesjes en medaillonnetjes, alleen jammer van de prijs ;).
Natuurlijk heb ik Scal & Suus ook de beruchte cocktail laten proeven en dit keer zijn we ook in het andere duurogende tentje wezen drinken, wat ook weer heel goedkoop bleek te zijn.

Deze avond gingen we allemaal op tijd naar bed, ik moest ‘s morgens weer werken. Ik kwam die ochtend een beetje moeilijk uit bed maar gelukkig had ik extra geslapen! Kom ik boven, zegt Eva ‘wat doe jij hier? Ik dacht dat je weg was’ Bleek dat ik vrij was. Arrgh! Snel ben ik richting Barcelona gegaan naar Scal & Suzan, we hebben nog gewinkeld. Scal is erg goed geslaagd en ik geloof Suzan ook wel! Zelf heb ik een kanten shawltje gekregen van Scal, die ik erg leuk vind. Op het laatst werd het nog flink spannend, want er stond een rij bij de kassa en Scal en Suus moesten hun bagage nog ophalen bij het hostel en we moesten de metro en de trein nog halen om op tijd bij het vliegveld aan te komen. Ze hebben zo hard gerend als ze konden, ik rende eerst mee, maar bedacht me toen dat ik nog de hele week moest werken dus mijn energie wel beter kon gebruiken, ik liep alvast naar het metro station, daar zou ik hun wel weer ontmoeten. Aangekomen op het treinstation waren we gelukkig mooi op tijd! Niks aan de hand. Op het vliegveld hebben we nog samen geluncht, daarna was het alweer tijd voor afscheid, het ging heel snel. Had eigenlijk helemaal geen rot gevoel er bij. Maar die klap kreeg ik de volgende dag toch nog. Ik ben niet gemaakt om afscheid te nemen.

Inmiddels zit ik hier al bijna 5 maanden, ja 5 maanden alweer. Aan de ene kant is de tijd snel gegaan aan de andere kant soms ook erg langzaam. Begin wel te merken dat ik heimwee krijg naar huis. Eerst had ik dat helemaal niet (sorry mensen), maargoed dan is alles nog nieuw en interessant. Ook omdat het altijd niet even van zijn leien dakje gaat, is het af en toe best door bijten. Het is een ervaring die niemand me meer af neemt, dat is een feit! Nog 4 weken en dan ben ik eindelijk 2 weken thuis, ik verlang er echt naar. Ja, ik mis zelfs dat koude grijze landje. En natuurlijk mijn vader, want die heb ik dan al bijna een half jaar niet meer gezien. Verheug me er heel erg op om hem weer te zien, al spreken we elkaar en zien we elkaar regelmatig via Skype, dat is toch anders! Ik mis familie warmte.

25 November heb ik mijn eerste Spaanse examen gehad, ik wist niet wat ik moest verwachten. We hadden 4 onderdelen, onderdeel 1. ‘leer’ (lezen), 2. ‘escuchar’ (luisteren), 3. gramática en 4. escribir (schrijven). Voor de eerste 3 onderdelen hadden we precies 15 minuten de tijd, voor de schrijfopdracht 30 minuten. Heb alles precies binnen de tijd afgekregen, maar dan ook echt precies. (we kregen echt geen minuut langer, bij sommigen werd het papier onder hun neus vandaag getrokken, letterlijk). Bij de meeste dingen had ik geen tijd meer om het nog 1x keer over te kijken (schrijven en grammatica wel). Het was wel een aparte toets, want normaal in de klas zijn schrijven en grammatica lastiger en luisteren en lezen zijn dan erg makkelijk. maar in de toets vond ik vooral de grammatica erg makkelijk. En had ik iets meer moeite met lezen, vooral door de tijdsdruk en omdat we daaronder nog onze mening moesten schrijven, in het Spaans natuurlijk. Het stomme bij luisteren was dat ik door dat de eerste opdracht zo snel werd gezegd en afgespeeld, dat ik in alle haast bij het voorbeeld al begon met schrijven en daar kwam ik achter toen het al te laat was. Wel jammer, maar goed er moet bij mij wel altijd iets gebeuren waardoor het toch nog spannend word. Inmiddels heb ik de uitslag van grammatica en van luisteren al binnen. Grammatica heb ik heel goed gemaakt, 1 foutje van de 25, ook die had ik goed kunnen hebben (kritische maagd), maar ik ben erg blij met mijn 24 goed! Luisteren had ik als verwacht minder gemaakt, al had ik de hele 2de opdracht wel goed. Dus voor grammatica een 9 en voor luisteren een 6 (ongeveer) maar het voordeel is dat grammatica, lezen weer omhoog haalt doordat alles samen gerekend word. Ben benieuwd naar de uitslag van lezen en schrijven, vooral die van lezen. Over schrijven heb ik wel een goed gevoel.

Voor dit examen was ik niet zenuwachtig, heb het gewoon op me af laten komen. Voor het 2de en laatste examen in Januari ben ik wel zenuwachtig, heb het gevoel dat daar het grootste gedeelte vanaf hangt. Daar komt ook nog eens bij dat we moeten gaan praten, een gesprek voeren en daar word je op beoordeeld. En praten is niet bepaald mijn sterkste kant, van niemand niet trouwens, omdat we het nog niet heel veel hebben gedaan, onze woordenschat is nog niet zo groot dat je, je echt goed kan uitdrukken en ik word altijd een beetje zenuwachtig van mijn juf, doordat ze dus op fouten let, maargoed we gaan nog oefenen met praten dus dan zal ik er wel zelfverzekerder over zijn, met een vreemde gaat het overigens wel heel goed, want dan voel ik geen druk. Ze zien toch wel dat ik een buitenlander ben ;).



Eindelijk weer een paar weetjes:
(heb zo vaak zulke leuke ideeën, dan maak ik weer iets mee of zie ik weer iets. Maar zodra ik tijd heb om te schrijven ben ik ze weer kwijt).

- In Nederland hebben we veel Marokkaanse en Turkse allochtonen, in Barcelona/ Spanje zijn dat de Chinezen, je ziet hier overal Chinezen. En ik moet zeggen, het zijn schatten van mensen, altijd aardig/beleefd en complimenteus. + ze staan er om bekend dat ze hard werken! (de meeste praten overigens wel heel onduidelijk Spaans omdat hun L en R hetzelfde klinkt).

- Er bestaan ook Chinezen die niet van koken houden, daar stond ik toch even van te kijken toen 2 meiden uit mijn klas dat zeiden. Ik verwachtte het toch minder snel bij chinezen, hoe zou dat toch komen?

- Het woord ‘gratis’ schrijf je hetzelfde en betekend hetzelfde in het Spaans.

- ‘Parasol’ is een Spaans woord, het betekend letterlijk ‘voor zon’
‘Paragua’ (para agua = voor water) is een ‘paraplu’ waar komt het woord ‘paraplu’ dan vandaan?

- Spanjaarden begrijpen niet dat onze laatste warme maaltijd rond 18 uur plaats vind. Hier is dat rond 21 uur. Overigens is dat in Rusland en meerdere landen zo dat ze de laatste maaltijd nuttigen om 18 uur!

- 1 november is hier : Todos los Santos, dan herdenken ze de doden. Iets typisch Catalaans zijn de “Panellets” Dat zijn een soort koekjes die eten ze op 1 november. (ik heb het recept, weliswaar in het Spaans, maar ik begrijp het wel. Ga ze in Nederland proberen te maken).

- Bij mijn Spaanse cursus leer ik niet alleen de Spaanse taal en cultuur kennen, ook leer ik andere culturen kennen, dat vind ik echt geweldig! Ik ben gek op andere culturen leren kennen.

- De tango komt uit Argentinië, de flaminco uit Spanje, en typische Catalaanse muziek + dans is; Rumba Catalana. Fado is Portugees (erg triest). Veel plezier met zoeken op Youtube!

- Heb veel verschillende mensen in mijn klas uit verschillende landen namelijk: China, Taiwan, Japan, zuid Korea, Rusland, Belerusland, Letonie, Frankrijk, Spanje, Nepal, India, Maleisië, Zweden (die is inmiddels gestopt) en natuurlijk Nederland.

- Vandaag was de gevoelstemperatuur - 15 graden in Nederland, nou in Spanje is het gewoon 13 graden boven 0 geweest, met een lekker zonnetje. (maar ja, ook hier gaat het hier flink achteruit).

- Los reyes magos (drie [magische] koningen), lijkt hier een beetje op Sinterklaas, drie koningen gaan door heel Spanje en strooien snoepgoed, ‘s avonds mogen de kinderen hun schoen op het balkon of bij het raam zetten.

- 28 december is hier 'Día de los inocentes' Dat is bij ons 1 april, net als het bij veel andere landen 1 april is!



Volgende keer schrijf ik iets over de verschillende tussen Nederlanders en Spanjaarden.

Lieve mensen ik denk dat de blog zo wel lang genoeg is,
Ik verheug me er op om jullie te zien 2e kerstdag! (en sommigen eerder of later).
Of ik voor die tijd nog een blog schrijf weet ik niet, maar dat merken jullie vanzelf wel!


Un beso muy grande

  • 01 December 2010 - 22:22

    Annemie:

    Alweer een leuk verhaal,die blogs moet je samen bundelen, dan heb je een heel boekwerk.
    Wie weet kun je het verkopen.!!!!!!
    Nog maar een paar weken dan zien we ons in Hengelo gaan we lekker shoppen en zo,denk ik als de heren niks anders voor hebben hahahah.
    Doe je best nog daar in Barcelona en tot ziens doeidoei.

  • 01 December 2010 - 22:25

    O Con Papá:

    Hola ¿ Que Tal?

    Als het leuk is wat gaat de tijd dan snel om, en zekers als er mensen op bezoek zijn die om je geven, is toch altijd weer fijn met fam. samen te zijn.

    En die cursus spaans gaat je goed af, leer er zelf ook van hihi, kijk maar boven haha

    Nu nog 22 dagen en dan ban je lekker voor een paar weekjes weer thuis, verlang er erg naar om je weer vast te pakken en te knuffelen, gelukkig duurd het nu niet meer lang.

    Zal een hoop warme kleren meenemen als ik je kom ophalen op schiphol, anders bevries je me nog.

    Nou tot over 22 dagen dan zie ik je maar we kletsen elke dag wel via de pc meis.

    Love you, kusjes en knuffels papsie

  • 01 December 2010 - 22:53

    Jessica :

    De foto's staan er nu ook bij!

  • 02 December 2010 - 08:08

    Janet:

    Hoi Jessica,

    Leuk om weer iets van je te horen! Wat zul je een gezellige, fijne tijd hebben gehad met de 'meiden'.
    Ook weer hele mooie foto's gemaakt,
    ik waande mezelf al in Spanje!
    Fijn dat je al gauw deze kant uit komt, kunnen we je eindelijk weer eens echt spreken en zien (en effe knuffelen natuurlijk).
    Jessica, tot heel gauw,

    Lieve groetjes (ook van Henry en Silas)

    Janet

  • 02 December 2010 - 20:02

    Silvia:

    Hai meis,wat klinkt t allemaal herkenbaar wat je met gwen,scal en suus hebt gedaan ;)
    Doet me weer verlangen om naar het warme gezellige Barcelona te komen.
    Maar vooral voor jou natuurlijk,hihi.Maar je komt al snel weer hier,kun je effe helemaal relax jezelf zijn,je famillie en vrienden zien,en de katjes knuffelen.
    Heel leuk blog weer,en prachtige foto's (fotografie is ook echt wel je ding),en naast je avonturen ben ik gek op je "weetjes",erg leuk om er dingen bij te leren.
    Groetjes aan de famillie daar en veel plezier op alex's feest en eventueel sinterklaasfeest met Anton.
    Kus,mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Castelldefels

Jessica

Actief sinds 23 April 2010
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 21956

Voorgaande reizen:

21 November 2017 - 05 December 2017

Rondreis Thailand

05 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Au pair in Castelldefels

Landen bezocht: